Thuis gelukkig? Klanten gelukkig!

Customer experience, ook wel klantenbeleving, start thuis.

Succes in je business hangt helemaal af van tevreden klanten, maar tegenwoordig lijken we ons vaak vooral te richten op winst, KPI’s en leads in plaats van te investeren in duurzame relaties. We mogen niet vergeten dat een positieve customer experience en een aangename werkplaats nog steeds dé ingrediënten zijn voor het welzijn van je bedrijf. En toch verbleken deze kernelementen nog te vaak tussen al die dure businesswoorden.

Terugkeren naar de essentie

Onze aangeboren mechanismen liggen aan de basis van succesvolle ondernemingen. Daarom is het belangrijk om geregeld terug te keren naar de essentie en van daaruit weer te vertrekken. De weg naar succes is immers veel eenvoudiger dan wat we vaak in business- en managementboeken lezen.

Wat moeten we dan doen om inkomsten te genereren en duurzame, gezonde relaties met klanten op te bouwen? Juist, een positieve klantenervaring creëren. Klanten beschouwen hun ervaringen met jouw bedrijf als positief wanneer ze met gelukkige, gemotiveerde medewerkers te maken krijgen. En gelukkig zijn houdt veel meer in dan de klant met een gemaakte glimlach te woord staan.

Positief zijn kan je leren

Een positieve customer experience begint thuis. En ook al is je werk je tweede thuis, alles begint op de plek waar je tijd doorbrengt met de mensen die je graag ziet. Jouw gezonde relaties en persoonlijke leefwereld liggen aan de basis van goede klantenervaringen. Bovendien heeft positivisme op de werkvloer niet alleen te maken met een hoog serotoninegehalte, maar is het een ‘vaardigheid’ die je gewoon thuis kunt aanleren.

Iedereen raakt wel eens gefrustreerd wanneer de kinderen weer rommel maken of reageert zich thuis af na een stressvolle dag. Die negatieve gevoelens nemen we de volgende dag weer mee naar het werk. Toch kunnen we er zelf voor zorgen dat ons slechte humeur geen spelbreker hoeft te zijn op de werkvloer. Waak erover dat je altijd vriendelijk en lief blijft voor je geliefden en dat je ruzies of discussies uitpraat, zelfs op momenten dat je ongelofelijk gefrustreerd of boos bent. Zo maak je jouw thuis altijd een aangename plek, en dat laat zich ook voelen op je werk, zowel tegenover collega’s als klanten.

Waarom harmonie zo belangrijk is

Een succesvol leven zijn begint niet op de werkvloer. Succes begint lang voor we ’s morgens onze werktas nemen en de voordeur achter ons dichttrekken. Hoe jouw dag er op het werk zal uitzien, hangt helemaal af van de sfeer in huis. Het is gewoon een feit dat we pas vol moed en met een voldaan gevoel aan de werkdag kunnen starten, wanneer we thuis alles op orde hebben. En dat mag je best letterlijk nemen! Pas dan zijn we in staat om oprecht met een positieve ingesteldheid klanten te helpen of collega’s op te monteren.

Authenticiteit troef

Wees authentiek, anders val je vroeg of laat ongetwijfeld door de mand. Authenticiteit en oprecht positief en optimistisch zijn, is essentieel om een positieve customer experience te creëren. Als je bij thuis inzet op gelijkgestemdheid en harmonie, dan zal je merken dat jouw goede humeur een domino-effect creëert. En dat allemaal dankzij kleine inspanningen die je gewoon thuis, in je eigen omgeving, kunt doen. Je hoeft niet langer gedachten of gevoelens te forceren, of de zogenaamde knop om te draaien wanneer je met klanten in contact komt. Nee, het komt gewoon vanzelf.

Dit is gewoonweg hoe de mens in elkaar zit. Als het thuis allemaal goed zit, dan heeft dat automatisch een positieve impact op je professionele carrière. Het is een kwestie van mindset, een ingesteldheid die je kunt aanleren en waarmee je kunt ‘oefenen’ bij de mensen die je het liefste ziet en het meeste vertrouwt. Doe het niet om even snel je verkoopcijfers een boost tegen, maar wel omdat je echt iets wil betekenen voor anderen en duurzame relaties wil opbouwen.

Succes, geluk en een positieve klantenervaring zitten in kleine dingen die je zelf in de hand hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *