Sales na de Coronacatastrofe – Tijd om je team wakker te schudden!

De Grote Ontwaking:
Sales na de Coronacatastrofe – Tijd om je team wakker te schudden!

Herken je dit? ๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฎ๐—ถ๐—น๐˜๐—ท๐—ฒ ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐˜€ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ด๐˜€๐˜ ๐—ต๐—ฎ๐—ฎ๐—น๐—ฏ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฒ. . . ๐—˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—น KMO ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ป๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€๐—ฒ๐—ป.ย  Even schrikken toch wel… De Grote Ontwaking: Sales na de Corona.

De coronapandemie, de grondstofcrisis, de oorlog, en andere wereld-schuddingen zijn we doorsparteld, en veel salesmensen in KMO’s en organisaties zijn hierdoor ook wat versufd. Sommigen zagen de gebraden kippen binnenvliegen. Anderen beten in het zand.
Echter Easy sales, easy omzet, etc wiegt mensen in slaap.

Zoals elke storm, ging ook deze voorbij. โ€จEn nu de economie weer vertraagt ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—น๐—ฒ ๐˜€๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐˜€ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ณ๐—ฒ๐˜€๐˜€๐—ถ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜€๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ.

Ze zijn in slaap gesust door de gemakkelijke successen.โ€จZe worstelen nu om de draad weer op te pikken. โ€จZe weten gewoon รฉcht niet meer hoe ze het moeten doen.

๐—ฆ๐˜†๐—บ๐—ฝ๐˜๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ‘๐—ฆ๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐˜€-๐—ฆ๐—น๐—ฎ๐—ฎ๐—ฝ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐˜๐—ฒ’, ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ถ๐—ธ ๐˜‡๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐˜.
Verontrustend. Hoe krijg je ze weer wakker?

De symptomen van deze ‘sales-slaapziekte’ zijn duidelijk zichtbaar in veel bedrijven:

  • Passiviteit: In plaats van proactief op zoek te gaan naar nieuwe klanten en kansen, nemen veel verkopers een afwachtende houding aan. Ze wachten tot de telefoon gaat of tot er een mailtje binnenkomt, in de hoop dat de deals zich vanzelf aandienen. Wachten op Godot dus. Pure Kafka, en zo geraak je geen meter verder.
  • Digitale luiheid: Persoonlijk contact en relatiebeheer zijn cruciaal in sales, maar veel verkopers vertrouwen tegenwoordig te veel op digitale communicatie. Een mailtje sturen is makkelijk, maar het mist de impact van een echt gesprek. Men leeft letterlijk in de veilige digitale โ€˜bubbelโ€™ van de smartphone. Het voelt ongemakkelijk aan als iemand dat doorbreekt.
  • Gebrek aan urgentie: De successen uit het verleden hebben een gevoel van zelfgenoegzaamheid gecreรซerd. Er is geen sprake meer van diezelfde honger naar succes en de bereidheid om er alles aan te doen om een deal te sluiten. Een echte sales houdt van de jacht, toch ?

De oplossing: Wakker worden en aan de slag!

Wake-up call! Sales is geen luilekkerland, maar hard werken. Het vraagt om doorzettingsvermogen, creativiteit, veerkracht en een flinke dosis energie. Volhouden is hier de boodschap.

Hier zijn enkele concrete stappen om je salesteam weer op scherp te zetten:

  • Herdefinieer verwachtingen:
    Maak duidelijk dat de tijden zijn veranderd en dat de oude aanpak niet meer werkt. Stel ambitieuze, maar realistische doelen en zorg ervoor dat iedereen in het team deze begrijpt en accepteert.
    Een onderneemster vertelde me dat ze wat โ€˜strengerโ€™ was in de laatste teambuilding en infomoment. En het werkt. In de 1 op 1 gesprekken voelde ze een nieuwe motivatie binnen haar salesteam.
  • Training & coaching:
    Investeer in training en coaching om de salesvaardigheden van je team te versterken. Leer ze nieuwe technieken, geef ze constructieve feedback en stimuleer persoonlijke ontwikkeling.
    Field coaching is hier een sterke tool. Een ervaren externe sales mentor gaat mee de baan op naar de afspraak. Observatie, analyse, bijsturende feedback, en hup het vertrouwen schiet omhoog.
  • Incentives:
    Beloon goede prestaties en creรซer een gezonde competitieve sfeer binnen het team. Dit kan door middel van bonussen, erkenning of andere incentives.Een groepsbonus is ook een sterke motivator om de groepsgeest aan te wakkeren. Iedereen helpt iedereen. Met voorbeelden van best practice. En hulp wanneer het โ€˜weer eensโ€™ niet lukt.
  • Leadgeneratie:
    Zorg voor een constante stroom van nieuwe leads door te investeren in marketing en online aanwezigheid. Maak gebruik van zowel offline als online kanalen om potentiรซle klanten te bereiken.
    Breek de siloโ€™s af en kweek een cultuur waar sales en marketing collegaโ€™s elkaar helpen, inspireren en aan kruisbestuiving doen.
  • Klantgerichtheid:
    Leer je salesteam om รฉcht te luisteren naar de behoeften van de klant en oplossingen op maat te bieden.
    Zet in op het bouwen van relaties, wees behulpzaam en lever toegevoegde waarde voor je klanten.
    Lees het boek van Steven Van Belleghem โ€˜De ruwe diamantโ€™ en doe in groep de oefeningen gericht op jullie specifieke bedrijfssituatie.
  • Leiderschap:
    Geef als leidinggevende het goede voorbeeld. Toon passie, energie en een onverzettelijke wil om te slagen. Inspireer en motiveer je team om hetzelfde te doen.
    Blijf niet op je buro zitten, letterlijk dus. Een CCO vertelde me ooit dat hij nooit meeging naar klanten. Euh! What! Ga met iedere sales medewerker minstens 1 keer per maand naar een klant.

Een nieuwe start

Het is tijd om die saleslui uit hun winterslaap te halen. Maak ze wakker. Laat de leeuw (M/V) terug brullen. Met de juiste aanpak en begeleiding kan je jouw salesteam terug goesting laten otnwikkelen in het mooie salesvak.

Ben jij klaar om jouw salesteam te transformeren in een winnend team? Meer weten?
Geef gerust een seintje.
Koffie kan. Altijd.

(Thee ook.)

#kmo #sales #ondernemen #groei #motivatie

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief