Reeks KMO-advies: Valkuil #1 Onvoldoende focus

Veel KMO’s hebben te maken met een versnippering van hun aandacht. Ze proberen alles te doen om alle klanten tevreden te stellen, maar verliezen hierdoor hun focus.

Voorbeeld uit de praktijk

Wat was het probleem?

Een B2B-groothandel in elektronica ziet haar omzet jaar na jaar achteruit gaan. Aan werk is er nochtans geen gebrek en ook de producten zijn van goede kwaliteit. Wat is er aan de hand?

Wat kwam er uit de analyse?

Na analyse bij klanten blijkt dat men eigenlijk niet goed weet waarvoor de groothandel staat. Vooral de kleine elektronicawinkels kopen aan, maar steeds minder. Ook grote retailers komen vaak over de vloer maar hier is er weinig marge. De marketing is dus niet voldoende gericht op de belangrijkste klanten.

Wat is de oplossing?

Richt je op je core business en doelgroep voor betere efficiëntie en klantentevredenheid.

  • Ontwikkel een duidelijke visie en missie voor je bedrijf.
  • Bepaal wie je belangrijkste klanten zijn en richt je marketing- en verkoopinspanningen specifiek op deze groep.
  • Beperk je product- of dienstaanbod tot een specifieke niche waar je de meeste waarde kunt bieden. Bijvoorbeeld, in plaats van alle soorten elektronica te verkopen, richt je je alleen op industriële bedrijven.

___

Binnen twee weken publiceren we de tweede valkuil. Ben je nu al benieuwd naar ze allemaal? Download dan nu ‘De 6 valkuilen van KMO’s en hoe je ze vermijdt’.

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief