Reeks KMO-advies: Valkuil #4 Onvoldoende aandacht voor klantenservice

Verschillende KMO’s investeren onvoldoende in hun klantenservice of doen het op de verkeerde manier waardoor ze weinig terugkerende klanten hebben.

Voorbeeld uit de praktijk

Wat was het probleem?

Een B2B-groothandelaar in bouwmaterialen merkt dat veel klanten niet meer terugkeren na een eerste bestelling. Ook de reputatie bij potentiële klanten lijkt niet positief te zijn… Hoe komt dit?

Wat kwam er uit de analyse?

Uit rondvraag blijkt het probleem bij de klantenservice te liggen. Klanten moeten lang wachten op reactie op hun e-mails en telefoontjes. Bestellingen worden niet altijd op tijd geleverd en retourzendingen worden moeilijk gemaakt. Weg vertrouwen.

Wat is de oplossing?

Bied een goede klantenservice om klantenbinding te waarborgen.

  • Investeer in training en ontwikkeling van je personeel zodat zij uitstekende klantenservice kunnen bieden.
  • Implementeer systemen zoals CRM-software om klanteninteracties efficiënt te beheren en snel te reageren op vragen en klachten.
  • Zorg voor ondersteuning na de verkoop, zoals installatie- en onderhoudsdiensten, om de tevredenheid van je klanten te waarborgen.

___

Binnen twee weken publiceren we de vijfde valkuil. Ben je nu al benieuwd naar ze allemaal? Download dan nu ‘De 6 valkuilen van KMO’s en hoe je ze vermijdt’.

Share this:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor de nieuwsbrief